Halloween, Ramadan och Brandos. Exempel på den nya gåvokulturen och det segment i samhället som, kanske framför andra, säljer ut den nationella kulturen och dess medborgare. På YouTube kan man numera se två företagare som aktivt tar avstånd från Sverigedemokraterna och samtidigt uppmanar alla som röstat på ”den enda oppositionen” att inte köpa deras produkter. Hos mig får deras bävan bifall, jag kommer inte att handlar skor hos Brandos. Självfallet är hela kampanjen en PR-kupp initierad av vad man hoppas kunna inbringa mer pengar, och jag beklagar i det närmaste att jag nämner deras företagsnamn i denna korta text.
Utöver den fortsatta hotbilden mot Sverigedemokrater så börjar nu delar av näringslivet att kapitalisera på stigmatiseringen mot SD. Ett tämligen smaklöst grepp kan tyckas men i det materialistiska konsumtionssamhället är det monetära medel som sätter agendan och den totala kulturlösheten blir uppenbar. Istället utgör lönsamhet nålen i den moraliska kompassen, som därför ofta pekar åt fel håll; kvantitet före kvalité, tid före noggrannhet, och effektivitet framför hållbarhet. Den moderna kapitalisten, vars marknad sträcker sig vida över den svenska skogsmullan, saknar förankring i den svenska essensen. Nationen blir betydelselös och känslan av tillhörighet med omgivningen går om intet. Den moderna kapitalisten är ypperlig på att blicka ut, mot andra länder, nya marknader, kommande affärsmöjligheter, men saknar förmågan att blicka in och skåda det egna. Därtill följer att en människa som blott uppehåller sig i de främmandes domäner aldrig kommer att finna någon inre stabilitet, utan finner sig stående likt en kejsare utan kläder. Klyschan ”rikedom skänker inte lycka” är måhända överdriven men illustrerar likväl en viktig poäng.
I den mån man saknar mening i förhållande till sina medmänniskor förlorar man också förmågan att försöka agera på ett sätt som är samhället till gagn. Den egna verksamheten blir det enda, och profitens kall befinner sig bortom omgivningens långsiktiga välmående. Beslut tar inte längre i samklang med det kulturellt goda utan varje beslut härrör ur den enskilda individen och hennes oändligt djupa ficka. Det främmande blir nu inte bara en åskådning utan också ett handlingsmönster genom vilket det ursprungliga åsidosätts och byts ut, och nya vägar mot rikedomar tvingas fram. Detta är synd för både ägare och medborgare men utgör möjligen inte en naturlig del av någon ”klasskamp” utan blott ett symptom på hela den kulturlösa verkligheten som samhället drabbats av; rik som fattig.
De stora företagen driver på den kulturella utarmningen av västvärlden och främjar dess alltmer likriktade konsumtions- och skräpkultur. Globaliseringen må vara slutet för nationalstaten, men det är en annan historia. Det jag vill ha sagt är blott; köp inte skor från manipulerande och kulturlösa freaks, speciellt då inte från Brandos!
Läs även Integration som felslut & Hat, Sverigedemokraterna, nazism, val, kommunism, utopier, och våld i en salig röra.
På ämnet Sd & valet Befrielsen av Sverige går utmärkt! samt Kognitiv dissonans av Nordbo, Riksdagsvalet visar att Sverige har fått ett nytt politiskt klimat av Aktivarum, Intellektuellt bottennapp av Naturskyddsföreningen av Robsten. På ämnet ”Brandos”, Shoe shop profits from the hate campaign av Cavatus.
Tänkvärd artikel 😉